Jornada: Reptes i oportunitats en la gestió de l'aigua

El proper 30 d’octubre tindrà lloc la jornada “Reptes i portunitats en la gestió de l'aigua”, organitzada per la Diputació de Barcelona i la Fundació IEB. Aquesta trobada reunirà experts i representants institucionals per abordar els reptes actuals i futurs relacionats amb la gestió sostenible de l’aigua a Catalunya, especialment en un context d'escassetat creixent.

Durant la jornada es presentaran ponències clau, com la disponibilitat d’aigua a Catalunya, a càrrec de Joan Gaya, i l’anàlisi de la relació entre el turisme i el consum d’aigua, amb David Saurí. També es discutirà l’evolució dels preus de l’aigua en el sector residencial amb Fernando Arbúes i es compartiran casos d’èxit internacionals, com el de Singapur, exposat per Cecilia Tortajada.

Una de les sessions centrals serà la taula rodona sobre el paper estratègic dels actors locals en la gestió de l’aigua, amb la participació de representants de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i l'Associació Catalana de Municipis (ACM). La discussió se centrarà en la necessitat d'una gestió sostenible des de l’àmbit local i la col·laboració entre diferents nivells d’administració.

La jornada finalitzarà amb una sessió dedicada a la col·laboració públic-privada en la gestió de l’aigua, amb la participació d’empreses com Agbar, Aigües de Mataró, Aigües de Vic i Barcelona Regional, on s’abordaran els reptes i oportunitats que presenta aquest tipus de cooperació per a una gestió eficient i sostenible dels recursos hídrics.

Les dades obertes poden juguar un paper fonamental en la millora de la gestió de l’aigua, especialment en contextos de sequera i escassetat. Les dades obertes proporcionen informació clau sobre el consum d’aigua, els patrons d'ús en diferents sectors com el turisme, la indústria o l'agricultura, i l'eficiència dels recursos disponibles. A través de la transparència i l’accessibilitat de les dades, els governs locals poden prendre decisions més informades i adaptar les polítiques a les necessitats reals dels municipis. A més, les dades obertes permeten una millor col·laboració entre administracions, empreses i ciutadans, fomentant solucions innovadores i una gestió més eficient i sostenible dels recursos hídrics.