El Tribunal de Cuentas publica l'Informe de fiscalització del compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern a les entitats locals

El Tribunal de Cuentas ha publicat un Informe relatiu a la fiscalització del compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIBG) a les entitats locals.

En aquesta notícia us fem un resum de les consideracions extretes en aquest Informe dirigides als responsables de les entitats locals, diputacions provincials i titulars dels òrgans d’intervenció local.

Cal tenir en compte que la funció fiscalitzadora del Tribunal de Cuentas es refereix a la submissió de l'activitat economico-financera del sector públic a una sèrie de principis, entre els quals s'inclou expressament el de transparència.

En particular, la fiscalització s'ha centrat especialment en verificar el compliment de la normativa sobre publicitat activa, així com l'aplicació del règim sancionador en matèria de gestió economico-pressupostària previst en el marc de la regulació sobre bon govern.

En l’Informe no s'ha inclòs la fiscalització del compliment de la normativa reguladora del dret d'accés a la informació pública.

Vegem-ne les principals consideracions:

DIRIGIDES ALS RESPONSABLES DE LES ENTITATS LOCALS:

1. En l’Informe esmentat es recomana la implantació de portals de transparència a totes les entitats del sector públic local, en els quals ha de figurar publicada la informació exigida per la normativa estatal i autonòmica en matèria de transparència, així com la resta d'informació que es consideri necessària per donar  compliment als principis de transparència, per tal de facilitar l'accés a la informació que, no sempre és fàcilment localitzable a la pàgina web o a la seu electrònica de l'entitat, dificultant-ne així el seu coneixement.

La informació publicada en els portals de transparència, a més de presentar-se de forma clara, estructurada i comprensible, ha d’actualitzar-se amb caràcter recurrent indicant la data de publicació de cada contingut.

2. Haurien d’implantar-se procediments interns i dotar-se dels mitjans personals i materials necessaris per a complir les obligacions de publicitat activa previstes en la legislació estatal i autonòmica en matèria de transparència, actualitzant la informació de manera periòdica i informant expressament d'aquells apartats en els quals no existeix informació que hagi de ser publicada.

3. Es recomana, amb caràcter general, ampliar la informació objecte de publicitat activa en relació amb aspectes específics del règim d'organització i funcionament del sector públic local no previstos expressament en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIBG), com els relatius a les relacions de llocs de treball o als conceptes no retributius abonats als membres dels òrgans de govern de les entitats locals.

4. Caldria adoptar disposicions i procediments específics relatius a l'exigència de responsabilitats per eventuals infraccions en matèria de bon govern, així com regular, a les entitats locals, la figura de l'alt càrrec o assimilat, per poder aplicar efectivament el règim sancionador previst a la LTAIBG.

Disponibilitat de pàgina web, portal de transparència i seu electrònica, per comunitat autònoma:

Font: Informe de fiscalització del compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern a les entitats locals. Desembre 2020.

DIRIGIDA A LES DIPUTACIONS PROVINCIALS:

L'Informe destaca que s'haurien d'incrementar les actuacions adreçades a la prestació d'assistència a les entitats locals, especialment als municipis de població inferior a 5.000 habitants i a altres entitats de menor dimensió, perquè puguin disposar de pàgines web, portals de transparència i seus electròniques i proporcionar-los el suport necessari per mantenir actualitzat i complet el contingut d'aquests instruments.

DIRIGIDA ALS TITULARS DELS ÒRGANS D'INTERVENCIÓ LOCAL:

També s'hi destaca, en relació amb els fets advertits en l'exercici de la seva funció de control intern de l'activitat economicofinancera, que convindria fer èmfasi en l'apreciació d'aquells que siguin susceptibles de constituir infraccions de bon govern tipificades en la LTAIBG i en la seva corresponent comunicació a l'òrgan competent, així com el seu eventual trasllat al Tribunal de Cuentas per si procedís la incoació d'un procediment de responsabilitat comptable.

Per últim, l'Informe destaca, especialment, la disponibilitat de pàgina web pròpia en la totalitat de les entitats locals analitzades de les comunitats autònomes de les Illes Balears i de la Regió de Múrcia, arribant també a nivells molt elevats les entitats de Catalunya (96%).

Pel que fa als portals de transparència, la major disponibilitat s'observa a Catalunya (96%).

Podeu accedir a l'informe complet:

Informe de fiscalización del cumplimiento de la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno en las entidades locales.

Informació relacionada: