Aprovació Avantprojecte de llei per a protegir a les persones que informin sobre corrupció

El 4 de març, el Consell de Ministres ha aprovat l’Avantprojecte de llei que regula la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i lluiten contra la corrupció, amb l’objectiu de transposar la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió Europea.

L’objecte de la Directiva, aplicable tant al sector privat com al sector públic, és protegir a totes aquelles persones que informin sobre corrupció o fraus i violacions del Dret de la Unió Europea i de l’ordenament jurídic intern, mitjançant l’establiment de canals protegits de comunicacions i la prohibició de qualsevol represàlia contra ells.

Les principals qüestions que aborda aquesta futura llei son:

• Establiment de dos sistemes d’informació que garantitzen la confidencialitat de l’informant:
    • Canal intern, en el que es permeten les denúncies anònimes
    • Canal extern, mitjançant la figura de l’Autoritat Independent de Protecció de l’Informador, que determinarà si el fet que s’està denunciant suposa una infracció o si és necessari protegir a l’informador.
  • Possibilitat que la gestió material del sistema intern de informació es realitzi mitjançant modalitats de gestió indirecta a tercers.

Sector privat

S’estableix l’obligació de disposar de canals intern d’informació per a empreses de més de 50 treballadors, així com les persones jurídiques del sector privat que tinguin entre 50 i 249 treballadors i que, així ho decideixin, els cuals podran compartir entre sí el sistema intern d’inforamció i els recursos destinats per a la gestió i tramitació de les comunicacions (tant si la gestió del sistema es duu a terme per la pròpia entitat com si s’ha externalitzat.

Estan obligats a disposar d’un sistema intern d’informació tots aquells partits polítics, sindicats, organitzacions empresarials, així com fundacions que depenguin d’aquests, sempre que gestionin fons públics.

Sector públic

Hauràn de disposar d’un sistema intern d’informació les Administracions Públiques, les universitats, les societats i les fundacions que integren el sector públic, les corporacions públiques i tots els òrgans constitucionals, entre d’altres.

Els municipis amb una població inferior als 10.000 habitants, podran compartir mitjans per a la recepció d’informacions amb d’altres ajuntaments, també de menor població, o amb entitats supramunicipals (en la mateixa Comunitat Autònoma), tot i que cada corporació local haurà de designar un responsable del seu sistema intern d’informació.

En cas que es prevegi la gestió material del sistema intern d’informació mitjançant gestió indirecta, requerirà que s’acrediti la insuficiència de mitjans propis per a realitzar aquesta funció.

Podeu consultar el document en el següent enllaç: