L'anonimització i la privadesa de dades

Avui us presentem un article elaborat per Jose Barranquero Tolosa, expert en Ciència de dades i computació quàntica, “La importancia de la anonimización y la privacidad de datos” que trobareu publicat al blog del portal web datos.gob.es.

Quan es  parla de dades obertes, o bé de dades en general, es fa complicat poder garantir la privadesa dels usuaris i la protecció de les seves dades personals, enteses com a drets fonamentals. Un aspecte que de vegades no rep especial atenció malgrat les rigoroses normatives existents.

Ens trobem és un moment històric, on les dades han esdevingut un actiu clau per a gairebé qualsevol procés de la nostra vida quotidiana. Cada cop hi ha més formes de recollir dades i més capacitat per processar-les i compartir-les, on juguen un paper crucial noves tecnologies com IoT, Blockchain, Intel·ligència Artificial, Big Data i Linked Data.

En aquest article es posa de manifest l’existència de diverses tècniques d'anonimització, sense que la legislació europea contingui cap norma prescriptiva, i hi ha 4 enfocaments generals:

• Aleatorització: alteració de les dades, eliminant la correlació amb l'individu, mitjançant l'addició de soroll, la permutació, o la privadesa diferencial (és a dir, recollir dades del global d'usuaris sense saber a qui correspon cada dada).

• Generalització: alteració d'escales o ordres de magnitud a través de tècniques com Agregació/Anonimat-K o Diversitat-l/Proximitat-t.

• Xifratge: ofuscació a través d'algorismes de HASH, amb esborrament de clau, o processament directe de dades xifrades a través de tècniques homomòrfiques. Totes dues tècniques poden ser complementades amb segells de temps o signatura electrònica.

• Pseudononimització: reemplaçament d'atributs per versions xifrades que impedeix la identificació directa de l'individu. El conjunt continua considerant-se com a dades de caràcter personal, perquè és factible la reidentificació a través de claus custodiades.

Si esteu interessats/ades en saber quins són els principis bàsics de l'anonimització, en quines tècniques consisteix, quins són els riscos i reptes principals que porta associats l’anonimització us animem a llegir la publicació que trobareu a la pàgina web de dats.gob.es i us desitgem que en tragueu molt de profit:

Informació relacionada: