El Síndic de Greuges publica l'Informe sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern. Juny 2023.

El Síndic de Greuges ha publicat l'Informe anual que mesura l'estat de la transparència, l'accés a la informació pública i el bon govern de les institucions públiques catalanes, corresponent a l’any 2022.

En aquesta notícia destaquem algunes de les reflexions i recomanacions que consten en l'informe així com les eines i recursos que des del Gabinet d'Innovació Digital de la Diputació de Barcelona us facilitem per ajudar-vos a donar resposta a la Llei 19/2014.

Tal i com indica l'informe del Síndic de Greuges, en aquesta ocasió el focus s'ha posat en la publicitat activa, el dret d'accés a la informació pública i el sistema de garanties.

Publicitat activa

L'informe del Síndic confirma la diferència de velocitat en el desplegament de les obligacions de transparència entre diferents administracions, en relació és la seva dimensió i la descentralització administrativa. Concretament, el compliment a l'àmbit local és molt heterogeni. Per primera vegada, també indica la manca de perspectiva de gènere en la majoria de portals de transparència.

Les recomanacions del Síndic en quan a publicitat activa:

• Les administracions públiques han de disposar d'unitats d'informació amb la corresponent aportació de recursos econòmics. Pels ens locals, recomana identificar una unitat d'informació a cada administració.

• Afavorir el suport i la cooperació entre administracions. En aquest sentit, s'haurien de vincular els portals dels ens locals i els espais de publicitat dels ens que en depenen.

• Publicar la informació d'interès per al conjunt de la ciutadania, estigui o no prevista específicament per la normativa. Els ens locals han de pocurar que la informació publicada estigui ordenada i sigui comprensible per a la ciutadania

• Incorporar la perspectiva de gènere en els portals de transparència

• Fer que la informació publicada estigui actualitzada i sigui reutilitzable

Des del Gabinet d'Innovació Digital de la Diputació de Barcelona:

• Oferim el recurs de la Xarxa de Suport al Govern Digital (XSGD) per ens locals menors de 2.000 hab. a través dels consells comarcals amb l'objectiu de donar l’impuls, suport i acompanyament als ajuntaments en el compliment normatiu de transaparència.

• Oferim el recurs tècnic de catàleg "Gestió de la transparència" per ajuntaments menors de 20.000 habitants i consells comarcals.

• Realitzem formació sobre com aprofitar totes les possibilitats del Portal de transparència.

• Publiquem periòdicament continguts a la comunitat virtual de Transparència i Govern Obert sobre l'àmbit de la transparència i la publicitat activa i informativa.

• Oferim el recurs tècnic de catàleg "Publicació automatitzada d'informació de transparència" on integrem visualitzacions web/portal per facilitar l’accessibilitat i en l'obertura de les dades obertes i en millorar l’estructura del portal (XGO).

Destaca com a principal recomanació que les administracions públiques han de disposar d'unitats d'informació, pròpies o compartides.

Accés a la informació pública

L'informe del Síndic posa de manifest que durant l’any 2022 s'ha incrementat un 63,2% el nombre de sol·licituds d'accés a la informació pública, degut a que l'Administració aprova més procediments i les persones són més conscients de l'exercici dels seus drets amb la mateixa. Així mateix, constata que un 20% de les sol·licituds trameses no han estat resoltes per les administracions.

Per conèixer en més detall les recomanacions que fa el Síndic i com us podem donar suport des del Gabinet d'innovació Digital, llegiu aquesta notícia: Accés a la informació pública: principals conclusions de l'Informe Síndic de greuges informe 2022 (juny 2023)

Destaca com a principal recomanació que s'han de resoldre totes les sol·licituds d'accés a la informació que es reben.

Sistema de garanties

Amb la renovació de la GAIP s’acaba l’anomalia de mantenir per sota del mínim legal de membres aquest òrgan, que és clau per a la protecció del dret d’accés.

Les recomanacions del Síndic en quan al sistema de garanties:

• Actualitzar el règim sancionador de la Llei 19/2014 perquè pugui actuar realment com a garantia del compliment de la Llei.

Podeu consultar l'informe complert i també als documents annexos de les dades recopilades a: Informe sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern. Juny 2023.

Informació relacionada:

Si voleu rebre les novetats setmanals en matèria de transparència, accés a la informació pública, dades obertes i bon govern només heu de donar-vos d'alta a la comunitat.

Etiquetes:
#SíndicDeGreuges