Coneixeu el portal de dades obertes de la Diputació de Barcelona?

La Diputació de Barcelona disposa d'un catàleg de 74 conjunts de dades que es publiquen amb formats reutilitzables i on s’hi pot trobar la informació que interessi al visitant a través del cercador de conjunts de dades.

Jorge Martínez de Morentin, cap de l’Oficina Tècnica d’Internet, explica que l’usuari disposa de diferents formats per consultar aquesta informació; ja sigui visors amb format de mapa, taula o calendari, o bé formats estàndards i interoperables perquè els desenvolupadors puguin reutilitzar-la. Aquests últims usuaris poden consultar la documentació tècnica, que inclou tota mena de detalls i exemples sobre com es fa servir la interfície de programació d'aplicacions (API, sigles en anglès) per a cercar, filtrar, posar en context o ordenar les dades generades o recopilades per la Diputació i crear així noves visualitzacions, aplicacions o webs.

Destaca el compromís de qualitat que té la Diputació de Barcelona en l’àmbit de les dades obertes. En el Pla Estratègic de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial 2020-2023 hi ha 10 conceptes clau que es treballaran durant el pla de mandat. En destaca el 6è punt “Desplegar un sistema de gestió de dades obertes i potenciar el bon govern i la transparència dels governs locals”.

Martínez de Morentin ha destacat que “l’objectiu de les dades obertes és la reutilització i la generació de valor afegit per part de ciutadania o empreses a partir d’aquesta informació en brut”.

D’aquesta manera, n’ha destacat el fet que “es vol que el valor d’unes dades aconseguides amb diners públics reverteixi realment sobre la societat i el teixit econòmic”. Per això, es posa a disposició dels reutilitzadors documentació, exemples −i fins i tot− la possibilitat de contactar amb l’equip tècnic per a resoldre dubtes de desenvolupament.

Les dades obertes són la matèria primera de la indústria de la reutilització de la informació que transforma dades en valor. Afavoreixen l’obertura del coneixement, la rendició de comptes, la innovació i la millora col·lectiva dels serveis.

Us posem alguns exemples de datasets que podeu trobar al Portal de Dades obertes de la Diputació de Barcelona:

• Enquesta d'hàbits de consum i compra: La Gerència de Serveis de Comerç considera essencial aportar dades i coneixement del sector a les administracions locals, empreses, comerciants i agents interessats en el desenvolupament del comerç de proximitat de la demarcació de Barcelona. L’objectiu d’aquesta anàlisi és conèixer els diferents perfils de llars i consumidors, les seves preferències, hàbits i motivacions de compra.
  • Càrrecs electes de cada municipi de la demarcació de Barcelona: Aquest dataset permet l'accés a la dades mitjançant una API REST amb el nom "electes" i amb capacitats per filtrar, ordenar, agrupar, geolocalitzar o paginar el contingut, cosa que pots utilitzar per construir aplicacions i projectes externs. Si voleu conèixer més sobre les possibilitats d'aquesta API podeu consultar la documentació tècnica.

• CIDO - Normativa local: Ordenances reguladores i reglaments de l'Administració local catalana; ordenances fiscals; calendaris i padrons fiscals; pressupostos i plantilles. Cercador d'Informació i Documentació Oficials (CIDO).

En el marc de la sessió que va tenir lloc a la fira Municipàlia 2021 de Lleida l’encarregat de mostrar el Portal de Dades obertes de la Diputació de Barcelona va ser Jorge Martínez de Morentín.

Podeu visualitzar la xerrada de Jorge Martínez de Morentin al canal de Youtube “Innovació i Governs digitals DIBA”:

Trobareu la informació completa ahttps://dadesobertes.diba.cat/dades-obertes/noticies/el-projecte-de-dades-obertes-a-municipalia

Informació relacionada:

Recordeu que us podeu donar d'alta per rebre les novetats de la comunitat.

Etiquetes:
#dadesobertes