Jornada Governança i participació en l'era digital-Servei d'Agenda 2030 i Participació de la Diputació de Barcelona

El divendres 27 de maig, des del Servei d'Agenda 2030 i Participació de la Diputació de Barcelona s'ha organitzat la Jornada "Governança i participació en l'era digital", al Pati Manning de Barcelona.

La Jornada ha volgut ser un espai presencial de trobada amb el territori amb un doble objectiu:

• En primer lloc, presentar l'estudi impulsat per la Diputació de Barcelona i realitzat per l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) "La participació ciutadana digital a la província de Barcelona. Anàlisi de la implementació i ús municipal"
  • En segon lloc, oferir un espai d'intercanvi d'experiències i aprenentatge entre ens locals que impulsen o volen impulsar experiències participatives digitals amb experts/es que ens aportaran el seu coneixement sobre aquest tema des d'una mirada més acadèmica.

Aquesta jornada ha comptat amb la presència de:

• Sra.Núria Parlon, vicepresidenta 4a i diputada de Polítiques de Participació, Agenda 2030 i ODS de la Diputació de Barcelona, qui ha donat la benvinguda i ha realitzat la presentació de la jornada.
  • Sr. Ricard Gomà, director de l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB-UAB), qui ha realitzat la presentació de la jornada.
  • Sra. Raquel Jorge, analista de política digital. Investigadora del Real Instituto Elcan,  qui ha dut a terme la xerrada sobre Governança i participació en l’era digital.

La presentació de l’estudi "La participació ciutadana a través de les plataformes digitals a la província de Barcelona" l'han realitzat:

• Sra. Maria Garcia Brugada, cap del Servei d’Agenda 2030 i Participació de la Diputació de Barcelona
  • Sr. Marc Martí i Costa, cap de l'Àrea de Governança i Polítiques Públiques de l’IERMB

D'altra banda, també s'ha realitzat una taula rodona sobre " La participació ciutadana digital en els municipis", moderada per la Sra. Carola Castellà, cap de Secció de Participació Ciutadana del Servei d'Agenda 2030 i Participació de la Diputació de Barcelona.

La cloenda de la jornada l'ha realitzat la Sra. Marina Espinosa, coordinadora d’Estratègia Corporativa i Concertació Local de la Diputació de Barcelona.

Aspectes rellevants de l'estudi

En els darrers anys, l’Administració pública ha experimentat una acceleració en la digitalització dels processos, que també ha afectat l’àmbit de la participació ciutadana. S’ha estès l’ús de plataformes digitals per gestionar espais i processos participatius per part dels ens locals. Però, disposar d’una plataforma d’aquest tipus és sinònim de més activitat participativa al municipi? L’èxit en la implementació d’aquesta eina determina la solidesa de la política de participació municipal? Quin tipus d’actuacions participatives són les més desenvolupades en les plataformes? Aquest estudi analitza la tipologia de pràctiques participatives que es desenvolupen a través de les plataformes digitals de participació existents a la província de Barcelona (basades en el programari Decidim).

Mitjançant aquest estudi s’ha volgut conèixer l’evolució, extensió i intensitat dels processos participatius que s’hi implementen; identificar els factors contextuals que faciliten o dificulten aquesta implementació, i crear indicadors sobre la participació digital a escala municipal relacionats amb aspectes com el nivell d’informació, deliberació, decisió, transparència i traçabilitat vinculat a les plataformes.

Alguns dels aspectes rellevants que ha manifestat aquest estudi son:

• Disposar de plataforma de participació no és sinònim de tenir-la activa.
  • Com més gran és el municipi i més forta és la seva política de participació, hi ha més probabilitats de tenir una plataforma digital activa de participació.
  • Grau d’activitat dins les plataformes
    • Com més gran és el municipi, més activitat es desenvolupa a la plataforma.
    • Una despesa elevada en participació per persona no implica més activitat.
    • El grau d’activitat està molt determinat per l’existència de personal format per gestionar la plataforma.
  • Persones registrades
    • La mitjana de persones participants a les plataformes creix a mesura que augmenta el nombre d’habitants.
    • Hi ha una relació entre el nivell de renda familiar i el nivell d’estudis amb l’augment del nombre de persones registrades a la plataforma

Podeu consultar tota la informació a :https://www.diba.cat/es/web/participacio/jornada-governanca-participacio-era-digital

Podeu consultar una presentació interactiva de l'estudi "La participació ciutadana a través de les plataformes digitals a la província de Barcelona" a: La participació ciutadana a través de les plataformes digitals a la província de Barcelona.

Temes:
Participació