Necessitats del món local en matèria d’accés a la informació pública

Posem al vostre abast de forma gràfica els resultats de l'enquesta d'accés a la informació pública de l'any 2021 adreçada als ajuntaments de fins a 50.000 habitants de la demarcació. Podeu descarregar la infografia completa en format PDF.

En la majoria dels ajuntaments enquestats (60%) no hi ha cap àmbit o unitat encarregada de la recepció i coordinació de la gestió de sol·licituds d'accés a la informació pública, les quals es gestionen segons la matèria de la sol·licitud.

En el 40% dels ajuntaments on sí existeix un unitat encarregada d'aquest tema, les més presents són Secretaria (amb un 43% dels casos i una unitat o similar de transparència (29% dels casos).

Pel que fa a l'exercici del dret d'accés a la informació per part de la ciutadania cada cop són menys els ajuntaments que no reben peticions d'accés, passant del 32% al 2017 al 18% al 2021. D'aquest 18% d'ajuntaments que no reben peticions d'accés, un 38% es corresponen a ens locals de menys de 1.000 habitants.

Pel que fa a la gestió dels procediments, els ens locals a partir de 10.000 habitants disposen majoritàriament de procediments interns per a gestionar les SAIPs (un dels elements avaluats pel Síndic de Greuges en el seu informe anual). Respecte aquest tema us recomanem la consulta de l'apartat Gestió de l'accés a la informació pública, on trobareu models de gestió de les peticions d'accés. En aquest sentit, no disposar d’un procediment estàndard i la falta de models de documents a utilitzar en aquests expedients són dues dificultats especialment assenyalades pels ens locals de fins a 10.000 habitants.

Pel que fa a les necessitats, totes les millores proposades en el qüestionari han estat considerades necessàries per més d'un 60% dels enquestats, essent la formació en l'àmbit de la gestió de les sol·licituds d'accés a la informació pública la més necessària (un 73%), seguida de l'establiment de models de documents administratius.

També podeu accedir al contingut total de l'informe a la comunitat: https://governobert.diba.cat/enquesta2021

Recordeu que us podeu donar d'alta per rebre les novetats de la comunitat.