La prevenció institucional de la corrupció. Estratègies de gestió (Oficina Antifrau de Catalunya)

Oficina Antifrau de CatalunyaEs pot prevenir la corrupció a les institucions públiques?

Des de l’Oficina Antifrau de Catalunya ens posen de manifest que la integritat d’un ens públic és el resultat de l’actuació diària de totes i cadascuna de les persones que treballen dins o per a aquella organització.

En el cas dels ens locals, des de la persona que n’exerceix la màxima representació (alcalde), fins a qualsevol empresa privada que us ofereixi un servei públic per compte del vostre ens, passant per qualsevol dels vostres empleats.

Tant és així, que quanta més coherència i consistència hi hagi entre totes aquestes actuacions i els principis, valors i normes de l’ordenament jurídic, més integritat institucional hi trobarem.

La integritat institucional és alguna cosa més que aprovar una política anticorrupció o redactar un codi ètic. Es produeix quan el funcionament operatiu de la institució (polítiques, processos i procediments, sistemes de treball, etc.), els estàndards ètics i les estratègies de prevenció de la corrupció estan plenament integritats per permetre assolir les finalitats (l’interès general) per a les quals la institució fou creada.

Si voleu aprofundir més en el tema us deixem un article de l’apartat de recursos del web de l’Oficina Antifrau de Catalunya: La prevenció institucional de la corrupció. Estratègies de gestió, elaborat per Lara Baena García, consultora de la Direcció de Prevenció de l’Oficina Antifrau de Catalunya.

En aquest document la seva autora hi fa un seguit de reflexions:

• Es pot prevenir la corrupció a les institucions públiques?

• Els riscos de corrupció: un enfocament preventiu

• N’hi ha prou amb la prevenció de la corrupció?

• Gestionar la integritat: el sistema d’integritat de les institucions publiques

Materials de suport:

Infografia i glossari d’integritat institucional

L’AOC impulsarà un servei comú de bústia ètica adreçat als ens locals"

- La cap de Relacions Institucionals d’Antifrau, Lourdes Parramon, ha finalitzat la jornada amb les conclusions i recomanacions de l’Oficina Antifrau de Catalunya, recollides en el document Canal intern d'alertes. Reflexions en relació amb la implantació de canals interns d’alertes en els ens públics: exigències normatives.

Oficina Antifrau de Catalunya: Guia ràpida sobre la Directiva europea relativa a la protecció de les persones alertadores d’infraccions del Dret de la Unió

Vídeo de la Jornada 'Implantació de canals de denúncia als ajuntaments: experiències, recomanacions i novetats normatives' (Oficina Antifrau de Catalunya)

Recomanacions de lectura en matèria d'integritat institucional

El Sistema d’Integritat Institucional, element essencial per a les AAPP que executen fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)