Apunts

L’Oficina Antifrau publica unes recomanacions per gestionar la crisis del COVID- 19.

L’Oficina Antifrau de Catalunya (OAC) ha fet públiques unes recomanacions a tenir en compte per part dels poders públics que estan gestionant la crisis de la  COVID-19. Les recomanacions de l’OAC cerquen incrementar la confiança de la ciutadania en els poders públics posant enfasi en el compromís ètic i la transparència. El document també preveu un control futur, l’avaluació i el retiment de comptes dels ens públics durant aquesta crisi per preservar els drets de les persones.

La comunitat de govern obert es redissenya

La comunitat de Transparència i govern obert inicia un periode de canvis profunds per repensar els continguts que s'ofereixen a través d'aquesta comunitat de pràctiques.

L'objectiu és convertir la comunitat en un espai de debat però també en un centre de recursos per al món local al voltant de 4 eixos: transparència, accés a la informació pública, dades obertes i bon govern.

Si ja sou usuaris de la comunitat de transparència i govern obert, properament començareu a veure canvis en l'estructura, continguts i permisos. 

Transformem els instruments de cooperació local de la mà del món local.

Es publiquen al Portal de Transparència de la Diputació de Barcelona les conclusions del procés d’anàlisi i millora dels instruments de cooperació local realitzat entre el mes de novembre de 2019 i maig de 2020. Un procés participatiu que ha implicat al món local i als professionals de la Diputació i que ha permès renovar i millorar el Pla de concertació Xarxa de Governs Local 2020-2023.

Consulteu tota la informació sobre el Pla de Concertació de la Xarxa de Governs Locals

Novetats jurídiques sobre les cartes de serveis

La Llei 5/2020, del 29 d’abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, modifica, en l’article 179, el règim jurídic aplicable a les cartes serveis, modifica substantivament l’article 59 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTC) i afegeix una disposició addicional a aquesta norma.

Recursos d’informació pública per a la cobertura urgent de llocs de treball de serveis essencials i per a la sol·licitud d’ajuts extraordinaris durant l’estat d’alarma amb motiu de la crisi sanitària per la Covid-19

El Cercador d’Informació i Documentació Oficials CIDO ha desenvolupat  dos recursos d’informació pública per a la cobertura urgent de llocs de treball de serveis essencials i per a la sol·licitud d’ajuts extraordinaris durant l’estat d’alarma amb motiu de la crisi sanitària per la Covid-19.

La selecció de places de cobertura urgent per fer front al coronavirus es pot consultar des de l’enllaç http://bit.ly/personal_reforç_coronavirus.

Dret d’accés als expedients i dret d’accés a la informació

El dret d’accés a la informació arran de la legislació de transparència ha tingut una evolució diferent a la del dret d’accés als expedients administratius.

Jornada "Obre les teves dades"

El passat 5 de març de 2020 va tenir lloc la Jornada "Obre les teves dades" a la Casa Golferichs de Barcelona per conmemorar el dia mundial de les Dades Obertes i  va ser organitzada pel Consorci AOC amb la col·laboració de la Xarxa de Governs Transparents.

Nova publicació: "Eines de participació ciutadana : Metodologies i tècniques per a l'acompanyament de processos participatius"

Aquesta publicació de la Diputació de Barcelona té com a objectiu oferir recursos adreçats als ens locals que estiguin interessat a promoure la participació ciutadana. Es tracta d'un recull de 30 tècniques i metodologies de participació ciutadana per acompanyar els processos que s'impulsen des del món local.

Les tècniques i metodologies estan estructurades en tres moments clau del cicle de participació: mapatge i diagnòstic col·laboratiu, deliberació i votació per a la presa de decisions i codisseny i implementació de polítiques.

Publicat el Quadern de Participació Ciutadana per a les biblioteques

El Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana de la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració de la Gerència de Serveis de Biblioteques, ha publicat un document que identifica les principals fases, agents i condicionants del procés que han de considerar els responsables de biblioteques que vulguin incorporar la participació ciutadana en la creació i millora del seu equipament.