Accés a la informació pública: principals conclusions de l'Informe Síndic de greuges informe 2022 (juny 2023)

Aquest mes de juny, el Síndic de Greuges ha publicat l'Informe anual que mesura l'estat de la transparència, l'accés a la informació pública i el bon govern de les institucions públiques catalanes, corresponent a l’any 2022. 

Aquest any l'informe se centra en l'anàlisi de les obligacions de publicitat informativa, el dret d'accés a la informació pública i el sistema de garanties, en el que posa de manifest reflexions sobre la realitat copsada i realitza recomanacions per donar un correcte compliment a la normativa de transparència.

En el cas del dret d'accés a la informació pública, volem analitzar amb detall les principals reflexions i recomanacions que aquest informe ha posat de manifest i les realitats dels municipis de fins a 20.000 habitants que ens mostra l'avaluació realitzada.


Principals conclusions i recomanacions


1. S'han de resoldre expressament totes les SAIPs


Segons indica l'informe del Síndic, aquest és el principal repte pendent en matèria d'accés a la informació, i així ho posa de manifest l'avaluació realitzada enguany del test del sol·licitant ocult, metodoliga que utilitza el Síndic per avaluar l'accés a la informació pública.

Les administracions públiques catalanes manifesten que durant l'any 2021 van rebre un total de 16.112 sol·licituds d'accés a la informació pública: suposa un increment del 63,2% respecte l'any anterior. Es dedueix que aquest increment s'explica perquè la població té més coneixement i més informació sobre el dret d'accés a la informació pública i l'exerceix més.


Si focalitzem en els ajuntaments o ens dependents de fins a 20.000 habitants: en els ens de 0 a 500 habitants, s'ha produit un increment del 1,45%, en el municipis de 501 a 5.000 habitants aquest ha estat d'un 12,05% i en els municipis de 5.001 a 20.000 habitants ha estat d'un 23,93%.

Tot i la millora continuada vers l'any anterior amb les recomanacions realitzades de manera individual, la manca de resposta és encara una realitat en un percentatge elevat de les SAIP's realitzades: cal treballar en la detecció i el registre de les SAIP's, i això passa per adapatar l'organització i disposar d'un unitat d'informació responsable i un procediment reglat.


2. Cal aprovar un procediment que adapti la regulació del dret d'accés a l'organització de cada administració


Els articles 19.2 i 27.4 de la Llei 19/2014 determinen i obliguen a les administracions públiques a adoptar les mesures organitzatives necessàries i establir sistestemes per integrar la gestió de les sol·licitutd d'informació i així garantir el compliment del dret d'accés a la informació pública.

Adoptar les mesures organitzatives necessàries i disposar d'un procediment d'accés a la informació pública a cada organització és una eina que es considera necessària, tant per poder detectar totes les sol·licituds que rep una administració i que s'han de considerar sol·licituds d'accés a la informació pública com per garantir el compliment de les pautes que la normativa indica per a la tramitació.


En l'avaluació d'enguany, es posa de manifest que un 5,96% de les administracions disposen d'un procediment regulat per trametre les SAIP's, xifra mot baixa encara. La regulació del procediment d'accés es concentra en els municipis de més de 20.000 habitants.

Si focalitzem en els ajuntaments o ens dependents de fins a 20.000 habitants, aquestes xifres són menors: un 0,60% dels ens de 0 a 500 habitants disposen de procediment, en el municipis de 501 a 5.000 habitants un 3,97% i en els municipis de 5.001 a 20.000 habitants un 8,90%, sent aquest últim on es mostra la seva disponibilitat amb l'increment d'estructura organitzativa.

Entre d'altres aspectes que posa de relleu l'informe pel que fa a les SAIP's destaquem:

  • Tipologia de les SAIP's: la classificació temàtica de les SAIP's que reben les organitzacions és especialment rellevant si es té present que cal publicar en el portal de transparència aquesta informació. Per aquest motiu es proposa el model de classificació elabortat per la Xarxa de Governs Oberts de Catalunya (portal de transparència del Consorci AOC).

  • Cal evitar resoldre les SAIP's de manera informal i indicar sempre les vies de reclamació i recurs. Amb una comunicació informal no es té constància de la recepció i es redueixen les garanties per a la persona sol·licitant.

  • Presentació de sol·licituds: la tramitació s'ha de poder fer tant presencial com electrònicament. Per aquest motiu, és necessari disposar d'un formulari específic i fàcilment localitzable per formular sol·licituds d'accès a la informació per via electrònica (dret general a adreçar-se a les administracions per via electrònica). D'altra banda, es recomana que els formularis de SAIP's distingeixin entre forma (paper o electrònic) i format del suport (tipus concret de suport) i que permetin escollir-los tots dos.



3. S'han de promoure la creació d'unitats d'informació amb capacitat per assumir les funcions previstes pel Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d accés a la informació pública. 


Assignar dins d'una organització una unitat que sigui responsable de tramitar les SAIP's és un dels factors que fa que es tramitin i es resolguin d'acord amb la normativa establerta, juntament amb disposar d'un procediment i l'adaptació de l'organització de l'ens, com hem comentat en el punt anterior.

Les funcions recomanades que ha de realitzar aquesta unitat han de ser: identificar, tramitar i proposar la resolució de les SAIP's i que aquesta unitat tingui els recursos per exercir adequadament aquestes funcions.


 

Segons l'informe, només un 10% de les administracions han creat una unitat específica per tramitar SAIP's, i, segons la variació de l'any anterior, l'increment en la seva creació es focalitza en els consells comarcals i ajuntaments de més de 20.000 habitants.

Si focalitzem en els ajuntaments o ens dependents de fins a 20.000 habitants: un 1,8% dels ens de 0 a 500 habitants han creat una unitat responsable, en els municipis de 501 a 5.000 habitants un 4,5% i en els municipis de 5.001 a 20.000 habitants un 15,8%. Respecte l'any anterior, es destaca que en la franja de 500 a 5.000 habitants han doblat les xifres de l'any anterior.

Quan s'analitza aquestes unitats d'informacwió, l'informe indica que la majoria d'administracions públiques assignen la tramitació de les SAIP's a una unitat que ja existia abans de l'entrada en vigor de la Llei 19/2014 i que estan lligades pricipalment a l'assessoria jurídica o a la secretaria.


 

En el 56,2% dels casos la unitat responsable de la tramitació de les SAIP's és la secretaria, seguida per unitats relacionades amb l'àmbit de la transparència (10,03%).


4. Cal difondre el dret d’accés a la informació pública en el conjunt de la ciutadania


Un 3,3% de les administracions, d'acord amb l'informe, han incoporat campanyes de difusió que ajuden a explicar l'increment de sol·licituds del darrer any. Les campanyes són de tipus diversos: cal mantenir esforços de difusió per arribar al màxim de població possible.


 

Us ajudem! 


Des del Gabinet d'Innovació Digital de la Diputació de Barcelona, i per mitjà de la comunitat virtual de Transparencia i Govern Obert us ajudem a donar compliment a la normativa i recomanacions realitzades en els informes del Síndic de Greuges:

  • Us facilitem recursos útils per gestionar les peticions d'accés a la informació pública a través dels apartats Gestionar les SAIP i Novetats, on trobareu models de documents administratius per gestionar les SAIP's, entre d'altres.

  • Oferim el recurs tècnic de catàleg "Publicació automatitzada d'informació de transparència" on integrem visualitzacions web/portal per facilitar l’accessibilitat i en l'obertura de les dades obertes i en millorar l’estructura del portal (XGO) per donar resposta a la publicació de la informació de les Sol·licituds d'accés a la informació pública.

  • Us facilitem materials de sensibilització per donar a conèixer a la ciutadania l'accés a la informació pública.

  • Oferim al membres registrats, la possibilitat de realitzar consultes generals sobre el procediment d'accés a la informació pública als tècnics del Gabinet d'Innovació Digital a través del formulari "Tens una consulta sobre Accés a la Informació?" .


 

Informació relacionada