Participació en el VII Congreso Internacional de Transparencia y Gobierno Abierto 2022 (Cartagena)

El Congrés va centrar la seva atenció en l'intercanvi d'experiències professionals i reflexions acadèmiques sobre la transparència i matèries afins com la participació, el desenvolupament del Govern Obert, la rendició de comptes, la gestió pública responsable, la regulació dels lobbies, la lluita contra la corrupció, i la integritat pública, entre altres.

El Gabinet d'Innovació Digital va participar en el grup "GT22-16 Experiencias de implementación de la transparencia, publicidad activa y datos abiertos" amb la ponència "Transparencia, acceso a la información pública, datos abiertos en municipios de menor capacidad técnica…como no morir en el intento" realitzada per Dolors Cáceres Alba i Carol Gómez Sánchez.

En aquesta ponència es va posar de manifest que el 85% dels municipis espanyols són de menys de 5.000 habitants. La Diputació de Barcelona, posa l'accent en l'assistència tècnica d'aquests municipis oferint recursos i eines per a facilitar la gestió de la transparència, l'automatització de dades i la integració de la informació. En aquest sentit, es va compartir l'ecosistema de serveis i recursos que estem desenvolupant i que és aplicable a altres territoris, així com l'avaluació dels serveis que ja tenen recorregut i l'aprenentatge de les primeres experiències. D'altra banda, es va exposar els diferents projectes en els que s'està treballant i de manera coordinada amb altres administracions públiques, per a facilitar a aquests municipis el poder donar resposta a les obligacions de publicitat activa. A títol d'exemple es van explicar els següents projectes:

• Dades obertes i la seva obtenció mitjançant les eines que Diputació ofereix als ajuntaments i la possibilitat de mostrar aquesta informació tant en el portal de transparència com en el portal de dades obertes que el Consorci d'Administració Oberta de Catalunya ofereix a aquests ajuntaments. Actualment es disposa d'aquesta informació en els àmbits de les Agendes dels alts càrrecs i grups d'interès i també en els Sol·licituds d'accés a la informació pública.

• Extracció d'informació del gestor d'expedients que ofereix Diputació als municipis: Aquesta extracció automàtica de la informació permetrà que els ens locals puguin:
    - Facilitar la informació que els Plans de Mesures Antifrau requereixen com són les banderes vermelles.
    - Donar empleno a la llei de transparència amb la publicació de la informació en els ítems corresponents del portal de transparència del municipi.
    - Disposar de datasets en el portal de dades obertes.

Podeu visualitzar la nostra participació en aquest enllaç.

D'altra banda, la Diputació de Barcelona també hi participarà en el mateix grup amb la ponència "Cooperación entre entidades públicas en la implementación de la publicidad activa y los datos abiertos en el ámbito local de transparencia: el caso de la Diputació de Barcelona (CIDO) y del Consorci de l’Administració Oberta de Catalunya (AOC)" realitzada per Ariadna Elias Villar, Sara Aguilar Ricart y José Luis Martínez-Alonso Camps de la Diputació de Barcelona.

Informació relacionada

I no oblideu...

Si voleu rebre les novetats en matèria de transparència, accés a la informació pública, dades obertes i bon govern només heu de donar-vos d'alta a la comunitat: https://governobert.diba.cat/node/411

I subscriviu-vos al canal de Youtube “Innovació i Governs digitals DIBA”: