Els Mossos estrenen portal de dades obertes amb més de 500.000 registres

El Departament d’Interior ha presentat recentment el projecte de Dades Obertes del cos de Mossos d’Esquadra, impulsat pel Departament d’Interior i la Direcció General de la Policia.

El conseller d'Interior de la Generalitat, Jordi Jané, ha presentat el portal de dades obertes dels Mossos d'Esquadra en el qual són accessibles per a la ciutadania 500.000 dades sobre fets delictius, dades organitzatives, activitat institucional, dades de violència masclista, activitat de prevenció, suggeriments i queixes de la Policia catalana, que s'aniran actualitzant i ampliant.

Entre altres dades, s'hi pot trobar la xifra de comissaries, d'agents per comissaria i el seu rang, de recursos policials, les denúncies, detencions i fets penals coneguts i resolts, el temps d'espera per interposar una denúncia, temps de resposta a fets greus, incidències ateses, les patrulles per territori, trasllat de persones i coordinació d'esdeveniments esportius, entre molts d'altres.

Les dades que ara com ara podran consultar-se en aquesta pàgina, a la qual s'accedeix a través de la genèrica dels Mossos, són d'entre 2011 i 2017, en format Excel, CSV i Json --aquests dos últims són formats de dades obertes-- i l'àmbit territorial serà el de les comissaries, les regions policials i les generals de tot Catalunya.

Quedaran fora d'aquest portal dades sensibles sobre Informació com per exemple els punts estratègics que protegeixen els Mossos en un nivell 4 d'alerta terrorista o les investigacions que estan judicialitzades, entre altres qüestions, i ha considerat que es tracta de guardar un "equilibri" entre la transparència i el nivell d'amenaça.

S'IMPULSARÀ EN BOMBERS

Jané ha assegurat que el seu propòsit és que, més enllà dels Mossos, també tinguin un portal de dades obertes els Bombers de la Generalitat, Protecció Civil, el telèfon d'emergència 112 i la Direcció d'Administració de Seguretat.

El conseller ha considerat aquest portal com "una oportunitat per apropar el cos de Mossos a la societat a la qual serveix", que permetrà que es coneguin els milers d'incidents que atén la Policia diàriament i les hores que dedica a la prevenció, per exemple.

Ha destacat que es tracta de dades públiques, estructurades, accessibles, automatitzades, obertes i lliures", ja que no és necessari registrar-se prèviament per poder accedir als continguts, que seran de gran suport per a la feina periodística i acadèmica en seguretat.

"Podem afirmar amb rotunditat que hi ha un compromís clar amb la transparència perquè es conegui millor i es controli la feina dels Mossos", ha sentenciat.

Les dades disponibles en aquest portal s'actualitzaran mensualment, i es preveu que en els propers mesos es s'alliberi més informació, en la línia del pla de transparecia impulsat per la Generalitat.

Font: Europa Press via Comunitat Virtual Smart Region Diputació de Barcelona